Miroslav Joch po čtyřech letech opět vede ČSSD do předvolebního boje jako jednička kandidátky v Českých Budějovicích. Krajské město se má podle něj pokusit spo-jit s okolními obcemi, aby se mohly společně dál rozvíjet.

Lukáš Marek redaktor MF DNES

ČESKÉ BUDĚJOVICE Zabojoval o post primátora před čtyřmi roky, ale neúspěšně. Teď to zkouší znovu. Už to ale není ten stejný Miro-slav Joch. Na první pohled se dost změnil, zmizela přebytečná kila a přibyly svaly. Jinak ale volební lídr ČSSD v Budějovicích dál mluví bez obalu a příkras, jak ho ostatní znají, a neváhá se na zastupitelstvu i radě pustit do pře i s koaličními partnery. A zatímco mnoho motoristů a obyvatel krajského města se nemůže obchvatu, on před ním i varuje. „Pokud si někdo myslí, jak moc to Budějovicím pomůže v dopravě, tak se plete," tvrdí.

Vizitka Miroslav Joch (41 let)

Jednička ČSSD pro komunální vol-by v Českých Budějovicích byl v letech 2010 — 2014 prvním náměstkem primátora, v tomto volebním období byl radním města a je rov-něž jihočeským radním, a to už od roku 2012. Vystudoval Fakultu strojního inženýrství na ČVUT a je dlouholetým podnikatelem v oblas-ti strojírenství. Je ženatý a má dvě dcery — dvojčata.

Na rozdíl od většiny konkurence jste ještě oficiálně nepředstavili program. Co má být vaše pecka, s níž budete chtít zaujmout? Z billboardů jen vím, že je podle ČSSD čas posunout město dopředu. jak?

Opět bude pro všechny tématem doprava a každý bude říkat, jak potřebujeme obchvaty a dálnice. Problém je ale daleko hlubší. Ani s dálnicí to tu nebude super. Dokud nebude v provozu severní spojka a vyřešená jižní tangenta, tak naopak dálnice Budějovicím ještě situaci zhorší. Dopravní experti to vědí, politici to začínají tušit a občané to zatím nevědí.

Cos tím?

Další světelná křižovatka to asi nebude. V minulostí už se o tom mluvilo, ale Budějovice jsou konzervativní a každá změna vyvolá vinu nevole. Budějovice potřebují další mosty, s tím do programu půjdeme. A neděláme si iluze, že je hned postavíme, chceme jejich stavbu připravit. Je to o řešeních do dalších let, kdy se dopravní situace bude zhoršovat.

Sám ale dobře víte, jak to do-padlo s plány na most přes Vltavu od Litvínovic k nemocnici.

Ještě když jsem byl náměstkem primátora, tak jsme plánovali vyústění dál směrem na jih do Papírenské. To je místo, kde to může nejméně škodit. Narazili jsme na to, že tam bydlel úředník, který měl na starost územní plán. To je problém Budějovic. Tady chcete opravit chodník pod okny a stejně někoho dokážete naštvat. Vadí mu, že ulici uděláte podle technických předpisů, a on už si pod oknem nemůže zaparkovat. Ale přes to všechno most zde potřebujeme a řekl to hlavní architekt.

Ale jen most to také nespasí.

To revoluční, o čem chci mluvit, ale je těžké to protlačit přes občany, bude vytvořit okruh Budějovic. Teď máte všude dva pruhy tam a zase zpátky a všude stojíte. Město je malé, ale než uvnitř stát půl hodiny v zácpě, tak je lepší ujet pár kilo-metrů kolem plynule. Určit tu nejlepší trasu je práce pro dopravní odborníky. Každopádně je třeba na tom dělat. A pak může pomoci ještě další revoluční změna.

Poslouchám.

Město je okleštěné okolními obcemi, Litvínovice, Včelná, Srubec, Hodějovice a další. Pokud budu na radnici sedět, tak se budu snažit na-hlas mluvit a přesvědčit kolegy zastupitele, aby přijali usnesení, že oslovíme zastupitelstva okolních obcí se žádostí, aby zvážila možnost připojení k Budějovicím. My jsme na svém katastru velmi omezení. Pak právě chcete udělat most a starostka vedlejší obce vám v tom zamezí. Na Srubci si zase část obyvatel nechává bydliště v Budějovicích, aby pak k nám do škol dostali své děti. A obci pak chybí peníze v rozpočtu za ty, kteří podle občanky bydlí jinde.

Ale okolní obce bude těžké k tomuto kroku přesvědčit.

Je třeba vysvětlit možné výhody spojení. Obce by dál měly své vedení, samostatnost jako městská část, ale z Budějovic by se řídily ty velké projekty kolem územního plánování a podobně. Když jim dokážeme vysvětlit, že navíc za každého občana bude najednou více peněz, tak to dává logiku. Zatím na to lidé nejsou mentálně připraveni.

K tomu by se asi pak měli vyjádřit i občané?

Rozhodně by to nemělo zůstat jen na zastupitelstvu, ale bylo by potře-ba také uspořádat referendum a předtím vysvětlovat, co všechno taková proměna může znamenat.

Ale zpátky do Budějovic. Vím, že chcete proměnit Bagr ve Stromovce, aby z něj bylo plnohodnotné venkovní koupaliště. Podobné snahy už tady ale byly.

Jde o to, že je třeba opravdu chtít Bagr předělat a hledat způsoby, jak to vyřešit. Vím, že je ve Stromovce značná část pozemků, které nejsou města a pouze se o ně staráme. Je to pak i o dohodě s těmi majiteli. Myslím, že by jim nemuselo vadit, když někde postavíme třeba houpačku. A co další plochy ve městě? je zde prostor pro vznik nějakých dal-ších parků? Nebo ještě jinak, kde jsou další rozvojové prostory? Dost velké jsou třeba u Zvonárny ve směru na Dobrou Vodu, kde je to nyní jako rezerva pro dálnici, ale pozemky tam pak zůstanou volné. V Suchém Vrbném je obrovský potenciál v areálu Složiště. Opodál se teď kompletně mění velký prostor, kde bylo odkaliště. Ty možnosti jsou tam daleko větší než jen pro vybudo-vání několika dalších sportovišť.

Více strážníků v ulicích ČSSD se chce v Českých Budějovicích více zaměřit na městskou policií. „Nebál bych se zvýšit počet členů. Chce to mít opravdu partu strážníků v konkrétní čtvrti, kde se budou točit a lidé je tam budou znát," říká Miroslav Joch, lídr sociálních demokratů v krajském městě. Foto: Petr Lundák, MAFRA

Už jsme trochu mluvili o tom, že se často nedaří dotáhnout do konce některé projekty. K čemu byste chtěl napnout síly, aby se to povedlo?

Když bych měl říct nějakou nutnou investicí, tak musím zmínit opravy vodovodů a kanalizací, které jsou zanedbané, Čtyři Dvory, centrum města, Novohradská. Chápu, že se do toho někomu nechce, protože jedna velká oprava pak vyjde třeba na 100 až 200 milionů korun a jste pod zemí s něčím, co lidé na první pohled nevidí. Když se budu chtít hlavně zalíbit, tak řeknu, že budeme stavět akvapark. Taky si ale můžeme říct, že hned nebudeme stavět haly za půl miliardy, ale nejdříve uděláme pět nafukovacích hal v různých částech města. Dokážou je provozovat i menší sportovní kluby, takže by to pro město nemusela být finanční zátěž.

Vy jste ale přece po celou dobu příprav podporoval výstavbu Multifunkčního centra Dlouhá louka se dvěma halami na místě sportovní haly.

Vždy jsem za tím stál a dál budu. Klidně pojďme toto téma otevřít potřetí. Jsem podporovatelem myšlenky, že nový multifunkční prostor má vzniknout na místě stávající haly. Je to v centru poblíž dalších sportovních areálů.

Ztroskotal projekt nakonec nejvíce na vysoutěžené ceně, která dramaticky převýšila původní odhady? Mluvilo se o zhruba 310 milionech, nakonec z toho bylo skoro půl miliardy, a to ještě bez sedaček a další techniky.

Když jsme v radě rušili výběrové řízení, byl jsem jediný, kdo říkal, že to levnější nikdy nebude. Výběrové řízení nemělo limitní cenu, takže to šlo schválit, Upozorňoval jsem výběrovou komisi, ať si nechá udělat znalecký posudek na položkový rozpočet nejnižší nabídky, zda je to reálné. Pokud by znalec řekl, že to tak je, tak bych zvedl ruku pro stavbu i za cenu půl miliardy. V projektu podle mě špatně odvedli svou práci uvolnění náměstci, kteří za to byli zodpovědní. Opakovali, jak bude stavba maximálně o deset milionů dražší než odhad, a jak to skončilo. A že se pak někteří zastupitelé od záměru začali odklánět, to byl jen od-raz společenské situace.

Jak jsem nahlédl do vašich plánů, všiml jsem si, že se chcete více zaměřit na městskou policii. Znamená to rozšíření počtu strážníků, nebo jejich přeskupení?

Nebál bych se zvýšit počet členů. Řediteli městské policie se v poslední době daří přilákat nové lidi, může je nějak motivovat. Oni se sice někteří proškolí, něco odpracuji a pak odchází k vězeňské službě a dalším složkám, kde mají vidinu výsluh, přesto myslím, že nyní už mají strážníci lepší podmínky než dříve. Také jsme se bavili o tom, že to chce mít opravdu partu strážníků v konkrétní čtvrti, kde se budou točit a lidé je tam budou znát. Jinak ale mám zkušenosti, že hlídky v ulicích vidět jsou.